Hartelassa vapautettiin pääomaa tuottavampaan käyttöön
Hartelassa vapautettiin pääomaa tuottavampaan käyttöön
Hartela järkeisti ja yhtenäisti autoasioiden hoitoa myymällä omistamansa tuotanto- autot LeasePlanille – ja vuokraamalla ne takaisin.
Hartela on yksi suurimmista suomalaisista rakennusalan yrityksistä, joka työllistää noin tuhat rakentamisen ammattilaista. Hartelan autokanta käsittää noin 110 ajoneuvoa, joista noin kolme neljäsosaa on työsuhdeautoja ja yksi neljännes tuotantoautoja.
- Aikoinaan meille liisattiin autoja vähän sieltä ja täältä, mutta joulukuusta 2012 lähtien LeasePlan on ollut kokonaisvaltainen kumppanimme autoasioissa. Oma työ helpottui, kun yksi ja sama kumppani hoitaa kaiken veroista ja vakuutuksista polttoaineisiin. Kaikki autoihin liittyvät laskut tulevat samasta paikasta, ja autokulujen kokonaisuutta voi seurata yhdestä raportista, kertoo Hartela-konsernin autoasioista vastaava rahoitusjohtaja Pertti Purovesi.
Leasing-autojen lisäksi Hartelalla oli myös omia autoja, joiden omistamisen mielekkyyttä Purovesi alkoi pohtia syksyllä 2014.
- Meillä oli taseessa noin 20 tuotantoautoa. Pääomavaltaisessa teollisuudessa tuntuu kuitenkin turhalta sitoa rahaa autoihin. LeasePlan tarjosi mahdollisuutta myydä autot heille ja vuokrata ne takaisin. Tähän tarjoukseen oli helppo tarttua; saimme vapautettua pääomaa, ja sijoitettua sen autoja tuottavampiin kohteisiin.
Myynti ja takaisinvuokraus –prosessi sujui Puroveden kokemuksen mukaan kaikin puolin vaivattomasti.
- Kävin läpi LeasePlanin tekemän tarjouksen autoista, sitten tehtiin sopimukset ja laitettiin lasku menemään – kokonaisuus ei juuri työllistänyt minua tarjouksen ja sopimusten läpikäynnin lisäksi.
Hartelan kannalta toimintamalli selkiytyy, kun esimerkiksi myyntiprosessi hoidetaan jatkossa LeasePlanin kautta, kuten valtaosassa muutakin autokantaa. Auton käyttäjän näkökulmasta mikään ei muutu, sillä autojen hallinnointi oli jo aiemminkin ulkoistettu LeasePlanille.
- Autoasioiden hoitamista helpottaa merkittävästi se, että kaiken saa yhdestä paikasta. Kuljettajatkin ovat jo oppineet soittamaan LeasePlanin asiakaspalveluun sen sijaan, että soittaisivat minulle. He saavat nopeammin oikeita vastauksia ja itse pystyn käyttämään työaikani tehokkaammin, Purovesi kiittää.